Η Αυτοπεποίθηση στον Αθλητισμό

  Πολλές φορές ένα βασικό στοιχείο πάνω στο οποίο καλούμαστε να δουλέψουμε ως αθλητικοί ψυχολόγοι είναι η αυτοπεποίθηση. Συχνά ακούμε σε διάφορα αθλήματα, είτε από προπονητές, είτε από γονείς αλλά και από τους ίδιους τους αθλητές, πως αντιμετωπίζουν πρόβλημα στον αγωνιστικό χώρο λόγω έλλειψης αυτοπεποίθησης. Ειδικά στις αναπτυξιακές ηλικίες είναι σαν να θεωρείται πως πρόκειται για κάτι με το οποίο έχεις γεννηθεί και πως εφόσον δεν το διαθέτει ο αθλητής στον επιθυμητό βαθμό, είναι δεδομένο πως θα αποτελέσει πρόβλημα αναφορικά με την απόδοσή του και την περαιτέρω εξέλιξή του.

  Φυσικά θεωρώ αυτή τη προσέγγιση λανθασμένη και προτείνω σε όλους όσους εμπλέκονται με τον αθλητισμό, (αθλητές, προπονητές, γονείς κλπ.) να αντιμετωπίζουν την αυτοπεποίθηση ως ένα στοιχείο το οποίο χρειάζεται συνεχή εξάσκηση, προσπάθεια και ενασχόληση. Μία από τις μεγαλύτερες παίκτριες στην ιστορία του γυναικείου ποδοσφαίρου, η Mia Hamm είχε πει: «Χρειάζεται να φροντίζουμε για την αυτοπεποίθησή μας καθημερινά. Είναι σαν ένα κρεββάτι το οποίο πρέπει να στρώνουμε κάθε μέρα.» Και πραγματικά αυτός είναι ο σωστός τρόπος που θα πρέπει ένας αθλητής, ειδικά στις αναπτυξιακές ηλικίες να αντιμετωπίζει το στοιχείο αυτό της προσωπικότητας του. Όλοι γνωρίζουν πως ένας παίκτης με αυτοπεποίθηση έχει τη δυνατότητα να δίνει τον καλύτερο αγωνιστικό του εαυτό και να αποφεύγει λάθη, να διατηρεί τη συγκεντρωσή του, να νιώθει ικανός και να έχει πίστη στις ικανότητές του. Όλα αυτά αποτελούν στοιχεία που μπορούν να τον κάνουν να ξεχωρίσει και αναμφισβήτητα να κάνουν τη διαφορά.

  Όταν ο αθλητικός ψυχολόγος δουλεύει είτε με ομάδες είτε ατομικά με αθλητές, μπορεί να χρησιμοποιήσει πληθώρα ψυχολογικών τεχνικών προκειμένου να πετύχει την πολυπόθητη ενίσχυση της αυτοπεποίθησής τους. Οι αθλητές εκπαιδεύονται και μαθαίνουν να προπονούνται και στο ψυχολογικό κομμάτι. Αν θα έπρεπε πολύ απλά να δώσω κάποιες κατευθυντήριες γραμμές για το τι μπορεί να κάνει ένας αθλητής που θα ήθελε να αναπτύξει και να ενδυναμώσει το στοιχείο της αυτοπεποίθησης πάνω του, θα τον συμβούλευα τα εξής:

  1. Αρχικά χρησιμοποίησε τη μνήμη σου. Θυμήσου τις κορυφαίες σου αγωνιστικές στιγμές, φέρε στο μυαλό σου φάσεις ενός αγώνα στις οποίες είχες εξαιρετική απόδοση. Ουσιαστικά είναι σαν να φέρνεις κατά νου τα δικά σου, προσωπικά highlights.
  2. Δούλεψε πάνω στη νοερή απεικόνιση (imagery). Ιδανικά αυτό είναι κάτι που θα σου μάθει ένας αθλητικός ψυχολόγος, ωστόσο από μόνος σου μπορείς σε πρώτη φάση να προσπαθείς να αναπαραστήσεις με όλες σου τις αισθήσεις μία ιδανική εμφανισή που θα κάνεις στο μέλλον, κάποιες φάσεις όπου θα βλέπεις τον εαυτό σου να αποδίδει στο μέγιστο βαθμό. Το σημαντικό εδώ είναι να προσπαθείς να βρεθείς νοερά στο γήπεδο, να προσπαθείς να έχεις αίσθηση του τι θα ακούγεται γύρω σου και του τι θα νιώθεις, με κάθε λεπτομέρεια.
  3. Το τρίτο σημείο πάνω στο οποίο μπορείς να δουλέψεις, είναι το να αποδεχτείς ότι θα κάνεις λάθη. Σίγουρα θα υπάρξουν κακές εμφανίσεις, σίγουρα θα υπάρξουν αγώνες στους οποίους για διάφορους λόγους δε θα αποδώσεις καλά, μπορεί να υπάρξουν και τραυματισμοί. Όλα αυτά είναι αναμενόμενα και θα σε βοηθήσει το να τα αποδέχεσαι και να προχωράς μπροστά, έχοντας ως στόχο να φροντίζεις σε καθημερινή βάση να μην γκρεμίζεται αλλά να ενισχύεται η αυτοπεποίθησή σου.
Επιστροφη