Η ψυχολογική προετοιμασία του αθλητή στη μεταβατική περίοδο

    H προετοιμασία ενός αθλητή ενόψει της νέας σεζόν αποτελεί πολύ σημαντικό και βασικό παράγοντα για την εξέλιξή του. Όταν πλέον έχει περάσει η μεταβατική περίοδος, όπου και αυτή αποτελεί αναπόσπαστο τμήμα του προπονητικού κύκλου, ο αθλητής καλείται να επιστρέψει στην σκληρή δουλειά και να βρει τους ρυθμούς του. Ειδικά όταν μιλάμε για αθλητές σε αναπτυξιακές ηλικίες, η σωστή προετοιμασία μπορεί να κρίνει πολλά για το αθλητικό τους μέλλον.

    Μία σωστή μεταβατική περίοδος που ξεκινάει μετά τους τίτλους τέλους της σεζόν, περιλαμβάνει στοιχεία όπως χαλάρωση, ξεκούραση και αποκατάσταση του αθλητή. Παράλληλα, δουλεύει πάνω στις αδυναμίες και στις ελλείψεις που πιθανόν να έχει και μπορεί να δώσει βάση σε τραυματισμούς που τον ταλαιπώρησαν μέσα στη χρονιά. Μετά από όλα αυτά που είναι απαραίτητα, τόσο σωματικά όσο και ψυχολογικά για τον αθλητή, περνάμε στην έναρξη της προετοιμασίας.

    Στην κομβική αυτή περίοδο μπαίνουν οι βάσεις για τη νέα σεζόν και αναλόγως της δουλειάς που θα γίνει, καθορίζεται το διάστημα όπου ο αθλητής θα βρίσκεται σε υψηλά επίπεδα απόδοσης. Καθώς περνάμε προς την έναρξη της σεζόν, υπάρχει ακόμα χρόνος να βελτιώσει τα στοιχεία που δούλευε στην προετοιμασία, να δεθεί με την ομάδα, να βρει τα πατήματά του και σε ψυχολογικό επίπεδο να κάνει την αρχή για μια αποδοτική χρονιά. Είναι γεγονός πως οι αθλητές δεν έχουν έμφυτα ανεπτυγμένες τις ψυχολογικές τεχνικές που καλούνται να χρησιμοποιήσουν στο πλαίσιο του αθλητισμού. Επίσης οι προπονήσεις από μόνες τους δεν είναι αρκετές για μία σταθερά επιτυχημένη πορεία. Η ψυχολογική προετοιμασία θα συμπληρώσει και θα κάνει πιο αποτελεσματική τη σωματική εξάσκηση.

    Μπορεί ορισμένοι αθλητές να διαθέτουν κάποια σωματικά και ψυχολογικά «χαρίσματα», ωστόσο αυτό δε σημαίνει πως δε χρειάζεται να τα εξασκήσουν. Η «καλή» ή η «κακή» ψυχολογία στην οποία συχνά αναφερόμαστε, δεν αποτελεί μία κατάσταση που δεν επιδέχεται βελτίωση. Το να δουλέψουμε με τον εαυτό μας στον ψυχολογικό τομέα θα μας βοηθήσει σε πολλές προπονήσεις και σε αγώνες, σε όλη τη διάρκεια της χρονιάς. Τι μπορούμε λοιπόν να κάνουμε για να έχουμε μια ομαλή μετάβαση προς την έναρξη της χρονιάς και να βάλουμε τις βάσεις για μια παραγωγική και επιτυχημένη σεζόν;

    Η στοχοθεσία αποτελεί μία ψυχολογική τεχνική που μπορεί να βοηθήσει πολύ τους αθλητές εφόσον τη χρησιμοποιήσουν σωστά. Η ιδανική στιγμή για να θέσει ένας αθλητής τους στόχους του είναι αυτή. Γιατί όμως οι στόχοι μπορούν να αυξήσουν την απόδοσή του;

     Αρχικά, με το να ορίζει στόχους ο αθλητής, στρέφει την προσοχή του στο έργο που εκτελεί. Όταν δεν υπάρχει συγκεκριμένος στόχος η προσοχή εύκολα μπορεί να διασπαστεί και να παρεμβάλλονται άσχετες σκέψεις. Επιπλέον, η κατεύθυνση της προσοχής του προς ένα συγκεκριμένο στόχο τον οδηγεί να καταβάλει την αναγκαία προσπάθεια ώστε να τον κατακτήσει. Ακόμη, εφόσον ο στόχος θεωρείται σημαντικός και έχει εσωτερικευτεί από τον αθλητή, αναμένουμε πως θα επιμείνει στην προσπάθεια που απαιτείται για την επίτευξή του, που εκ νέου θα οδηγήσει σε βελτίωση της απόδοσης. Τα βήματα που πρέπει να ακολουθήσει για να βάλει σωστούς στόχους είναι τα εξής:

  • Οι στόχοι πρέπει να είναι συγκεκριμένοι και μετρήσιμοι. Το να θέσει κάποιος ως στόχο “Θέλω να γίνω καλύτερος παίκτης” είναι κάτι αφηρημένο που δε μπορεί να τον βοηθήσει να δουλέψει προς μία συγκεκριμένη κατεύθυνση. Πρέπει να βάζει ένα στόχο που να μπορεί να αξιολογήσει είτε με χρόνο, είτε με ποσοστά. (π.χ. Θέλω να βελτιώσω το ρεκόρ μου στην ταχύτητα στα 30 m. κατά 0.20 sec).
  • Οι στόχοι πρέπει να έχουν χρονικά όρια. Πότε σκοπεύει ο αθλητής να κατακτήσει το στόχο του; Θα είναι μέσα σε ένα διάστημα δύο, τριών εβδομάδων; Καλό είναι να θέτουμε βραχυπρόθεσμους στόχους ειδικά όταν είμαστε σε αναπτυξιακές ηλικίες.
  • Είναι σημαντικό οι στόχοι να είναι σχετικά δύσκολοι προκειμένου ο αθλητής να δουλέψει σκληρά για να τους κατακτήσει. Ωστόσο θα πρέπει να είναι και ρεαλιστικοί ώστε να πιστεύει πως μπορεί να επιτύχει.
  • Η καταγραφή των στόχων και η αξιολόγηση τους αποτελεί απαραίτητο στοιχείο. Επίσης με την κατάλληλη ανατροφοδότηση από τον προπονητή, μπορεί να γίνεται και αναπροσαρμογή τους.

    Θυμηθείτε πως το σώμα μπορεί να καταφέρει όσα πιστεύει το μυαλό. Αντιμετωπίστε την ψυχολογία σας σαν να είναι ένας ακόμη μυς που χρειάζεται συστηματική εξάσκηση.

Επιστροφη