Συμβουλές για την Αποτελεσματική Επικοινωνία Προπονητή-Αθλητή

    Η επικοινωνία είναι ένα εξαιρετικά σημαντικό στοιχείο τόσο στην καθημερινή ζωή μας όσο και στο πλαίσιο του αθλητισμού. Ανεξάρτητα του πόσο καλή στρατηγική έχει ένας προπονητής ή της τεχνικής κατάρτισης ενός ποδοσφαιριστή, η επιτυχία βρίσκεται σε άμεση συνάρτηση με την ικανότητα να επικοινωνεί κανείς αποτελεσματικά με τους γύρω του, όπως τους συναθλητές, μάνατζερ, δημοσιογράφους κ.α. Στην ουσία έχει αποδειχτεί σε έρευνες στον κλάδο της αθλητικής ψυχολογίας πως δε μετράει απλά η γνώση και οι ικανότητες, αλλά εξίσου απαραίτητο συστατικό είναι η δυνατότητα αποτελεσματικής επικοινωνίας. Δεν είναι λοιπόν τυχαίο ότι η καλή επικοινωνία μπορεί να συντελέσει στην αύξηση της απόδοσης και στην προσωπική ανάπτυξη ενός αθλητή.

    Έχει βρεθεί πως ένα από τα σημαντικότερα προβλήματα στον τομέα της επικοινωνίας είναι η επικρατούσα αίσθηση πως όλα είναι αυτονόητα. Πόσο συχνά άλλωστε δεν έχουμε ακούσει προπονητές και αθλητές να λένε: «Δε μπορώ να συνεννοηθώ μαζί του», «Δεν με ακούει καν», «Δεν εξηγεί τίποτε», «Συνέχεια φωνάζει», «Δεν τον ενδιαφέρει να κάνει αυτό που ζητάω»; Γίνεται λοιπόν εύκολα αντιληπτό πως  η μη αποτελεσματική επικοινωνία μπορεί να οδηγήσει σε ρήξη στις μεταξύ τους σχέσεις, σε διαφωνίες, σε άρνηση της μίας πλευράς να ακούσει την άλλη, καθώς και στο να χαθεί η εμπιστοσύνη.

    Μπορούμε λοιπόν να πούμε πως η αποτελεσματική επικοινωνία μπορεί να κάνει τη διαφορά και να οδηγήσει στην επιτυχία. Πώς όμως θα το πετύχουμε αυτό; Είναι απαραίτητο να κατανοήσουμε πώς θα στέλνουμε αποτελεσματικά τα μηνύματά μας, τόσο τα λεκτικά, όσο και τα μη λεκτικά. Παρακάτω παρέχουμε 10 απλές συμβουλές προς τους προπονητές.

  • Προσπαθήστε να είστε ξεκάθαροι, συνεπείς και καταννοητοί. Αποφύγετε να δίνετε μηνύματα με διττή σημασία, π.χ. «Θα σε έβαζα να παίξεις, είσαι καλός αυτή την περίοδο, αλλά δε χωράς σε αυτόν τον αγώνα». Τα διπλά μηνύματα όπως αυτό μπορούν να δημιουργήσουν σύγχυση και να μπερδέψουν τους αθλητές σας.
  • Εξηγήστε τον τρόπο σκέψης σας. Αιτιολογήστε γιατί περιμένετε (ή δεν περιμένετε) συγκεκριμένες συμπεριφορές από τους αθλητές σας. Προσπαθήστε να είστε όσο το δυνατόν πιο συγκεκριμένοι.
  • Δείξτε ενσυναίσθηση. Η κατανόηση απέναντι στους παίκτες σας αποτελεί βασικό στοιχείο στη μεταξύ σας σχέση. Στοχεύστε στο να μπορείτε να αντιλαμβάνεστε τη συναισθηματική κατάσταση των αθλητών.
  • Υιοθετήστε ένα επικοινωνιακό στυλ που σας κάνει να νιώθετε άνετα. Μην προσπαθήσετε να μιμηθείτε τους τρόπους επικοινωνίας άλλων προπονητών απλά επειδή φαίνεται να λειτουργούν στην περίπτωσή τους. Επικοινωνήστε βάσει της δικής σας προσωπικότητας.
  • Προσπαθήστε να μπείτε στη θέση των αθλητών σας. Σκεφτείτε πως κάποτε πιθανόν να βρεθήκατε στη θέση τους. Δείξτε πραγματικό ενδιαφέρον και δουλέψτε μαζί για να βρείτε λύσεις από κοινού.
  • Να επικοινωνείτε άμεσα. Όταν θεωρείτε πως κάτι είναι λάθος και πρέπει να αλλάξει, πείτε το άμεσα και μην το αναβάλλετε. Με αυτό τον τρόπο εκτός από άμεσο και επικοδομητικό feedback, μειώνετε τις πιθανότητες για κάποιο ξέσπασμα στη συνέχεια.
  • Προσπαθήστε να είστε συνεπείς με τα μη λεκτικά μηνύματα. Πιθανόν κάποια στιγμή σε ένα λάθος ενός αθλητή να του πείτε πως «Δεν τρέχει τίποτα», αλλά στην πραγματικότητα η έκφραση του προσώπου σας και η στάση του σώματός σας να δείχνουν το αντίθετο. Κάτι τέτοιο μπορεί να επηρεάσει αρνητικά τη μεταξύ σας επικοινωνία και να μπερδέψει τον αθλητή.
  • Προσπαθήστε να καταλάβετε αν ο αθλητής έχει κατανοήσει αυτό που του ζητήθηκε. Αν έχετε αμφιβολίες, ρωτήστε ευθέως «Είναι ξεκάθαρο αυτό που σου ζήτησα;»
  • Να είστε συνεπείς αναφορικά με τα θέματα πειθαρχίας.
  • Να μην ξεχνάτε να είστε υποστηρικτικοί, να επιδοκιμάζετε και να ενισχύετε θετικά τους αθλητές σας.
Επιστροφη